~PENDEKATAN PERKEMBANGAN~

Berdasarkan Teori Steiner, terdapat tiga peringkat perkembangan kanak-kanak:

Peringkat 1 (umur bawah 7 tahun)

  • Kanak-kanak belajar melalui empati
  • Dengan mengambil bahagian dalam aktiviti, ia membantu merangsang kanak-kanak melibatkan diri dengan dunia
  • Tugas guru adalah menjadi role model dengan tingkah laku yang baik

Peringkat 2 (umur 7 hingga 14 tahun)

  • Kanak-kanak belajar melalui bahan-bahan yang menarik minat mereka yang memberi pelbagai perasaan dan imaginasi
  • Bercerita dan hasil kerja seni, digunakan untuk menyampaikan dan meberi gambaran mengenai pembelajaran akademik supaya kanak-kanak boleh memahami dengan mudah dan mendalam
  • Tugas guru adalah menjadi role model yang baik yang akan menyebebkan kanak-kanak akan mengikutinya secara semulajadi

Peringkat 3 (umur 14 tahun dan ke atas)

  • Kanak-kanak belajar terutamanya melalui pemikiran mereka sendiri dan penilaian mereka
  • Mereka akan diminta untuk memahami perkara yang lebih abstrak dan mereka mungkin telah mempunyai asas yang mencukupi dan matang untuk membuat kesimpulan mengenai sesuatu berdasarkan pertimbangan mereka sendiri

*************************************************************************************

Pendekatan pembangunan yang digunakan di sekolah-sekolah Waldorf direka untuk memberi kesedaran dan    ideal yang seimbang  iaitu dari segi fizikal, tingkah laku, emosi, kognitif, sosial dan spiritual, iatu aspek-aspek dalam perkembangan diri serta pemikiran.

Kajian penyelidikan telah memberikan gambaran bahawa sekolah Waldorf berjaya meningkatkan kreativiti, sosial dan lain-lain kebolehan yang penting dalam perkembangan holistik kanak-kanak, tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk mengesahkan kerana kajian yang dijalankan setakat ini hanya mempunyai skala umum yang kecil.


Sumber rujukan: Waldorf Education


0 comments: