Berdasarkan Teori Steiner, terdapat tiga peringkat perkembangan kanak-kanak:
Peringkat 1 (umur bawah 7 tahun)- Kanak-kanak belajar melalui empati
- Dengan mengambil bahagian dalam aktiviti, ia membantu merangsang kanak-kanak melibatkan diri dengan dunia
- Tugas guru adalah menjadi role model dengan tingkah laku yang baik
- Kanak-kanak belajar melalui bahan-bahan yang menarik minat mereka yang memberi pelbagai perasaan dan imaginasi
- Bercerita dan hasil kerja seni, digunakan untuk menyampaikan dan meberi gambaran mengenai pembelajaran akademik supaya kanak-kanak boleh memahami dengan mudah dan mendalam
- Tugas guru adalah menjadi role model yang baik yang akan menyebebkan kanak-kanak akan mengikutinya secara semulajadi
Peringkat 3 (umur 14 tahun dan ke atas)
- Kanak-kanak belajar terutamanya melalui pemikiran mereka sendiri dan penilaian mereka
- Mereka akan diminta untuk memahami perkara yang lebih abstrak dan mereka mungkin telah mempunyai asas yang mencukupi dan matang untuk membuat kesimpulan mengenai sesuatu berdasarkan pertimbangan mereka sendiri
*************************************************************************************
Pendekatan pembangunan yang digunakan di sekolah-sekolah Waldorf direka untuk memberi kesedaran dan ideal yang seimbang iaitu dari segi fizikal, tingkah laku, emosi, kognitif, sosial dan spiritual, iatu aspek-aspek dalam perkembangan diri serta pemikiran.
Kajian penyelidikan telah memberikan gambaran bahawa sekolah Waldorf berjaya meningkatkan kreativiti, sosial dan lain-lain kebolehan yang penting dalam perkembangan holistik kanak-kanak, tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk mengesahkan kerana kajian yang dijalankan setakat ini hanya mempunyai skala umum yang kecil.
Sumber rujukan: Waldorf Education
0 comments:
Post a Comment